Khamis, 12 Januari 2012

LOCAL AGENDA 21 (RDoED)


LOCALIZING AGENDA 21

Agenda Lokalisasi 21 Program (LA21) bertujuan untuk membantu kerajaan tempatan di bandar-bandar kedua untuk mencapai pembangunan yang lebih berterusan dengan melaksanakan perancangan persekitaran dan proses pengurusan untuk mengenal pasti dan isu-isu keutamaan.

Cabaran

Saat ini, lebih daripada satu bilion orang tinggal di penuh sesak, buruk persekitaran diservis. Mereka kekurangan air bersih dan sanitasi yang mencukupi, sampah mereka tidak Tertagih dan udara yang mereka hirup tercemar. Kerajaan tempatan tidak mampu mengimbangi pesatnya pertumbuhan bandar-bandar mereka dan bandar-bandar, dan orang miskin paling menderita.

Tanggapan

Pemisahan Agenda 21 (LA21) Program membantu pemerintah daerah untuk menggunakan Perancangan dan Pengurusan Alam Sekitar (EPM) untuk mengenal pasti dan mengatasi masalah alam sekitar utama. Program menumpukan pada pembangunan berterusan bandar sekunder. LA21 membina kapasiti EPM pihak berkuasa tempatan, dan menyokong pembangunan sumber manusia. Program ini mendorong kerjasama antara pelbagai pelakon tempatan, memobilisasi sumber daya dan mempromosikan pertukaran antara bandar menghadapi masalah yang sama.

Tujuan utama dari LA21 Program adalah:

   1. Untuk meningkatkan perancangan persekitaran bandar dan proses pengurusan dengan menyokong projek bandar demonstrasi, membantu pembangunan polisi dan mempromosikan desentralisasi co bandar-ke-bandar-operasi.
   2. Untuk membina sokongan institusi tempatan untuk perancangan dan pengurusan persekitaran hidup dengan mencipta bekerjasama dengan agensi tempatan yang dipilih, menyokong rangkaian agensi-agensi nasional dan serantau teknikal dan menyokong adaptasi nasional alat EPM.

Dengan membantu pemerintah daerah untuk melaksanakan projek perintis dan meningkatkan kapasiti mereka untuk berurusan dengan isu-isu keutamaan persekitaran hidup bandar, LA21 merespon langsung ke cabaran Matlamat Pembangunan Milenium, dan khususnya Goal 7, Target 11, yang berusaha untuk memperbaiki kehidupan 100 juta kumuh penduduk pada tahun 2020.


Program ini LA21 menyasarkan bandar-bandar sekunder. bandar tersebut dan bandar-bandar sering kekurangan kompetensi yang diperlukan untuk menangani mereka berkembang masalah persekitaran, dan mungkin tidak mendapat manfaat daripada sokongan antarabangsa. Dengan menggunakan proses EPM partisipatif, setiap bandar dapat membuat sebuah visi bersama untuk membina pembangunan di masa depan pada penemuan Profail Persekitaran utama. Dengan visi ini, pemerintah daerah dapat mengembangkan rencana aksi yang berterusan untuk mengatasi masalah persekitaran yang ada.

Kegiatan di peringkat bandar

     * Bermula pelan tindakan strategik berdasarkan visi pembangunan bandar
     * Demonstrasi projek
     * Pihak tempatan kapasiti
     * Bandar-ke-bandar inisiatif kerjasama

Tematik daerah

     * Pengurusan berasaskan masyarakat sampah
     * Urban mobiliti
     * Budaya warisan pengurusan dan promosi pelancongan
     * Pengurusan Berterusan air
     * Akses ke perkhidmatan bandar dan integrasi sosial
     * Semakan rencana induk
     * Pembentukan sistem pengurusan persekitaran bandar
     * Mengukuhkan penyertaan masyarakat dalam perancangan persekitaran bandar dan pengurusan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan